Sök:

Sökresultat:

11486 Uppsatser om Lek,miljöpćverkan,likheter,skillnader,I Ur Och Skur - Sida 1 av 766

Interaktion-En komparativ studie mellan I Ur och Skur och traditionell förskoleverksamhet rörande samspelet mellan barn och pedagog.

Hallgren, Emma & Ottosson, Ann (2008). Interaktion - En komparativ studie mellan I Ur och Skur och traditionell förskoleverksamhet rörande samspelet mellan barn och pedagog. (Interaction - A comparative study between ?I Ur och Skur? and traditional pre-schools, concerning the interaction between child and pedagogue.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. I vÄr studie har vi undersökt eventuella skillnader i mötet mellan pedagoger och barn i traditionell respektive utomhuspedagogisk förskoleverksamhet, I Ur och Skur. Vi ville lyfta fram de eventuella skillnader som finns för att förstÄ om och hur verksamhetens form pÄverkar mötet mellan pedagoger och barn och i vilken mÄn barnens behov och intressen tas till vara i verksamheten. Genom vÄr studie vill vi Àven lyfta fram den eventuella betydelsen av olika verksamhetsformer för tanken om en verksamhet för alla.

Att skildra homosexualitet. En studie av sambandet mellan samhÀllsattityder och barnlitteratur

Hallgren, Emma & Ottosson, Ann (2008). Interaktion - En komparativ studie mellan I Ur och Skur och traditionell förskoleverksamhet rörande samspelet mellan barn och pedagog. (Interaction - A comparative study between ?I Ur och Skur? and traditional pre-schools, concerning the interaction between child and pedagogue.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. I vÄr studie har vi undersökt eventuella skillnader i mötet mellan pedagoger och barn i traditionell respektive utomhuspedagogisk förskoleverksamhet, I Ur och Skur. Vi ville lyfta fram de eventuella skillnader som finns för att förstÄ om och hur verksamhetens form pÄverkar mötet mellan pedagoger och barn och i vilken mÄn barnens behov och intressen tas till vara i verksamheten. Genom vÄr studie vill vi Àven lyfta fram den eventuella betydelsen av olika verksamhetsformer för tanken om en verksamhet för alla.

LÀs- och skrivinlÀrning : En jÀmförande studie av metoder och lÀrmiljöer i traditionell förskoleklass och I Ur och Skur

VÄrt val av Àmne grundar sig pÄ att vi ville undersöka vilka olika arbetssÀtt inom lÀs- och skrivinlÀrning samt lÀrmiljöer som sexÄringarna möter nÀr de börjar i förskoleklass. DÄ vi tidigare i vÄr utbildning stött pÄ och intresserat oss för utomhuspedagogiken sÄ ville vi se om arbetssÀtt med lÀs- och skrivinlÀrning eller lÀrmiljöer skiljer Ät mellan traditionell förskoleklass och förskoleklass med I Ur och Skur-inriktning.Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och observationer i fyra förskoleklasser, tvÄ I Ur och Skur samt tvÄ traditionella förskoleklasser.Det som framkommit i vÄr undersökning Àr att arbetssÀtten inte skiljer sig Ät beroende pÄ om det Àr en traditionell eller I Ur och Skur-förskoleklass. De skillnader som vi sett beror snarare pÄ lokala arbetsplaner och lÀraren/lÀrarna. DÀremot Àr en slutsats att lÀrandemiljöerna skiljer Ät mellan traditionell och I Ur och Skur-förskoleklass. I de traditionella Àr det mer skollikt och den pedagogiska verksamheten Àr förlagd inomhus.

I Ur och Skur - vad pÄverkar förÀldrars val av förskola

 Sammanfattning: Den hÀr studien syftar till att ta reda pÄ om förÀldrars utomhus vanor pÄverkar valet av att sÀtta sina barn pÄ en I Ur och Skur förskola respektive pÄ en kommunal/allmÀn förskola. Tidigare forskning visar att det Àr bland annat nÀrheten till hemmet som Àr avgörande. För de som sökte sig till andra förskolor/skolor var det ocksÄ pedagogiken och inriktningen som spelade en avgörande roll. Den hÀr uppsatsen bygger pÄ en kvantitativ undersökning dÀr fyra förskolors förÀldrar har deltagit, tvÄ kommunala och tvÄ I Ur och Skur. Sammanlagt har 180 förÀldrar tillfrÄgats och 44 deltagit.

En studie om miljöns betydelse för lek i förskolan

Abstract Andersson, L & Nilsson, T (2009). En studie om miljöns betydelse för lek i förskolan. Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Detta examensarbete handlar om miljöns betydelse för lek i förskolan. Vi har haft tvÄ förskolor med olika pedagogiska riktningar som utgÄngspunkt i vÄrt arbete. Dessa bÄda riktningar Àr Montessoripedagogik samt I Ur och Skur- pedagogik.

LÀrande och lÀrandemiljöer i I Ur och Skur

Syftet med studien Àr att belysa hur pedagoger i I Ur och Skur verksamheter ser pÄ lÀrande samt vilka lÀrandemiljöer de anvÀnder sig av. För att besvara vÄrt syfte valde vi att göra en kvalitativ studie med sex semistrukturerade intervjuer med verksamma och utbildade pedagoger. I vÄr studie deltog tvÄ I Ur och Skur förskolor och tvÄ I Ur och Skur skolor och vÄrt resultat visade att alla verksamheter anvÀnder sig av bÄde inomhusmiljön och utomhusmiljön som lÀrandemiljöer. De arbetar med utomhuspedagogik, tematiskt utifrÄn barnens intresse. Skolorna arbetar med upplevelsebaserad inlÀrning dÀr alla sinnena aktiveras.

Utomhusundervisning i en I Ur och Skur skola

Syftet med vÄr undersökning Àr att se vilka mÄl pedagogerna pÄ en I Ur och Skur skola har med sin utomhusundervisning, samt att se vad eleverna i skolans Är 3 uttrycker att de lÀr sig. Vi intervjuar fyra pedagoger och fem elever pÄ en I Ur och Skur skola vars svar vi analyserar och diskuterar utifrÄn I Ur och Skurs pedagogik samt lÀrandeteorier. Studiens resultat visar att pedagogerna förutom förtrogenhet till naturen, vÀljer att poÀngtera de mÄl med undervisningen som innefattar fÀrdigheter som t.ex. socialt samspel. Eleverna nÀmner detta kunnande mer som ett bonus, och framhÄller istÀllet de teoretiska Àmnenas vikt..

Den digitala arbetsterapeuten En kvalitativ studie

Bakgrund: Sverige har som m?l att bli v?rldens b?sta land inom E-h?lsa 2025. Det finns begr?nsad forskning kring arbetsterapeuters erfarenheter att arbeta med digitala patientm?ten. Digitala patientm?ten kr?ver digital kompetens och att arbetsterapeuter kontinuerligt f?ljer utvecklingen. ?r 2020 fick prim?rv?rden drastiskt g? fr?n en traditionell och fysisk v?rd till en mer digital v?rd n?r pandemin br?t ut.

Vad anser elever och lÀrare om att byta frÄn undervisning utomhus till mer traditionell undervisning inomhus? "Inne bra men ute bÀst?"

Examensarbetet undersöker barn och lÀrares syn pÄ skolformsbytet frÄn ?I Ur och Skur?-förskola/skola till kommunal skola. Resultaten grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer med 10 barn i tvÄ Äldersgrupper, tidigare ?I Ur och Skur?-pedagoger samt nuvarande lÀrare i den kommunala skolan. Undersökningen bestÄr av reflektioner frÄn barn och vuxna vad gÀller skillnader mellan tidigare utomhusbarn och barn i den kommunala skolan bland annat i frÄga om kunskaper, koncentrationsförmÄga och instÀllningar till utomhusvistelse.

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

Utomhuspedagogik : En jÀmförelse mellan förskolor

Syftet med arbetet var att ta reda pÄ hur man kan arbeta med utomhuspedagogik i förskolan. Finns det nÄgon skillnad hos pedagogerna om man arbetar med inriktningen I Ur och Skur eller inte. En enkÀtundersökning utfördes i ett begrÀnsat omrÄde i Norra Svealand. Undersökningen visar att alla arbetar med utomhuspedagogik, men de med inriktningen I Ur och Skur gör det i större omfattning och oftare. Den visar Àven att de flesta anser att det Àr positivt för hÀlsan att vara ute och att det negativa i huvudsak Àr att alla barn inte har rÀtt klÀder för utevistelsen.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

Lika men ÀndÄ olika : En jÀmförelse mellan traditionella förskolor och I Ur och Skur-förskolor om begreppet utomhuspedagogik

I detta examensarbete granskas den pedagogiska verksamhet som bedrivs utomhus. Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen om vad lÀrare vid traditionella förskolor respektive I Ur och Skur-förskolor uppfattar karakteriserar deras pedagogiska verksamhet som bedrivs utomhus. Metoden som valts Àr samtalsintervjuer som genomförts med sju lÀrare, tre traditionella och fyra I Ur och Skur. Resultatet visar att lÀrarna benÀmner sin utomhusverksamhet pÄ olika vis, men att det finns en medvetenhet bland alla om vad begreppet utomhuspedagogik innebÀr. Den stora skillnaden Àr att lÀrarna vid de traditionella förskolorna inte anser att de arbetar med utomhuspedagogik medan lÀrarna pÄ I Ur och Skur-förskolorna anser att de gör det.

GÄ ut för att lÀra in : Pedagoger och förÀldrars uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ pedagogers och förÀldrars uppfattningar om utomhuspedagogik, för- och nackdelar med det samt pÄ vilka sÀtt det pedagogiska arbetet skiljer sig mellan I Ur- och skur förskolor och förskolor som inte har utomhuspedagogik som inriktning. Vi gjorde en kvalitativ studie dÀr vi anvÀnde oss av semistrukturerade intervjuer med Ätta pedagoger och Ätta förÀldrar frÄn fyra olika förskolor. Resultatet visade att pedagoger och förÀldrar har olika uppfattningar om utomhuspedagogik och att det finns ett antal olika för- och nackdelar med utomhuspedagogik enligt dem. Resultatet visade ocksÄ att det fanns skillnader i det pedagogiska arbetet mellan förskolorna som profilerat sig som I Ur- och skur och de förskolor som inte har denna profilering. En del av resultatet visade Àven att I Ur- och skur förskolorna skiljer sig med avseende pÄ hur mycket de vistas utomhus. .

Utomhusmiljön som en lÀrandemiljö : Sex förskolepedagogers syn pÄ utomhuspedagogik och utomhusmatematik

Syftet med denna studie var att undersöka vilka möjligheter samt hinder pedagoger verksamma inom tre olikt profilerade förskolor ser med utomhuspedagogik och utomhusmatematik i förskolans verksamhet samt att lyfta fram likheter och skillnader i pedagogernas synsÀtt relaterat till förskoleprofilen.En kvalitativ forskningsansats har anvÀnts med intervju som metod. Sex pedagoger har intervjuats - tvÄ pedagoger pÄ en Reggio Emilia - inspirerad förskola, tvÄ pÄ en I ur och skur förskola samt tvÄ pÄ tvÄ olika oprofilerade förskolor.Resultatet av studien bygger pÄ vÄr tolkning av pedagogernas utsagor och visar att pedagogerna, oavsett profilering, ser övervÀgande fler möjligheter Àn hinder med utomhuspedagogiken och utomhusmatematiken. De möjligheter som framkommit i resultatet beskrivs med hjÀlp följande rubriker; konkret och sinnligt lÀrande, hÀlsa, socialt samspel, motorisk utveckling, eget ansvar, fysiska miljön, naturmaterial och pedagogens instÀllning. De hinder som resultatet pekar pÄ Àr relaterade till faktorer som tid, personalbrist, material, vÀder och pedagogens instÀllning. Samtliga pedagoger ser möjligheter med den sinnliga inlÀrningen och den grovmotoriska trÀningen utomhus.

1 NĂ€sta sida ->